fbpx
Sütik
A tárhely süti (cookie) fájlokat használ.
×
Home

Mi érdekel?

B vitaminok nélkülözhetetlenek a szervezeted energia előállításában, az idegrendszered működésében

B-vitaminokrol Olvasd el, és gondold végig, hogy kell-e pótolnod!

B-vitaminok különböző vízben oldódó vitaminokból állnak, melyek fontos szerepet játszanak a szervezeted energia előállításában, az idegrendszered működésében és számos más biokémiai folyamatban.

Milyen biológiai folyamatokhoz szükségesek, és milyen élelmiszerekben találhatók meg?

B1-Vitamin: (tiamin): A szénhidrát-anyagcserében vesz részt, támogatja a szív, izmok és az idegrendszer rendes működését. Források: gabonafélék, diófélék, karfiol, burgonya, barna rizs

B2-Vitamin: (riboflavin): A sejtek energiaelőállításában vesz részt, hozzájárul a bőr, haj és köröm egészségének fenntartásához. Fontos szerepet játszik a normál növekedésben is.Források: tejtermékek, tojás, máj, élesztő, avokádó, gombák

B3-Vitamin: (niacin): Részt vesz az energiatermelésben és a DNS javításában, emellett segíthet a koleszterinszint csökkentésében. Források: húsfélék, halfélék, tejtermékek, dió

B5-Vitamin: (pantoténsav): Szükség van rá a D-vitamin és egyes hormonok előállításához. Számos élelmiszerben megtalálható.

B6-vitamin: (piridoxin)Számos anyagcsere folyamatban vesz részt, különösen az aminosav-anyagcserében. Szükséges az idegrendszer működéséhez és a vörösvértestek képzéséhez. Források: élesztő, húsok, tojás, krumpli, máj

B7-vitamin: (biotin vagy H-vitamin)Elengedhetetlen a haj, bőr és körmök egészségének fenntartásához. Részt vesz a zsírsavak előállításában, a glükóz újratermelésében és az anyagcsere folyamatok működésében.Források: máj, vese, tojás, karfiol, mogyorófélék

B9-vitamin: (folsav): Kiemelten fontos szerepet játszik az örökítő anyag (DNS és RNS) szintézisében, a fehér- és vörösvérsejtek, valamint a vérlemezkék képzésében. Várandós nőknél a megfelelő bevitel különösen fontos a neurális csőzáródási rendellenességek megelőzése érdekében.Források: máj, spenót, gyümölcsök, élesztő

B12-vitamin: (kobalamin): Alapvetően az idegrendszer működésében és a vörösvértestek képződésében vesz részt. Részt vesz továbbá a szénhidrát- és fehérje-anyagcserében is. A B12-vitamin természetes formában főként állati eredetű élelmiszerekben fordul elő. Azonban fontos megjegyezni, hogy ma már léteznek olyan élelmiszerek, amelyek mesterségesen dúsítottak B12-vitaminnal, és ezek lehetnek növényi eredetűek is.

A B12-vitamin természetes forrásai közé tartoznak: Húsok, különösen a máj és a vese, tojás, tejtermékek, halak, különösen az olajos halak, tenger gyümölcsei

Vegánok és vegetáriánusok számára fontos tudni, hogy a B12-vitamin bevitele kihívást jelenthet, mivel a növények nem termelnek B12-vitamint természetes formában.

B-vitaminok ajánlott napi beviteli mennyisége (RDA)

Melyik B vitaminnál állhat fenn legnagyobb valószínűséggel a hiányállapot?

  B-vitaminok közül több is gyakori hiányállapothoz vezethet, különböző körülmények és életmódbeli tényezők függvényében. A B12-vitamin hiányán túl a következő B-vitaminok esetében is gyakran fordulhat elő hiány:

B9-vitamin (folsav): A folsavhiány az egyik leggyakoribb vitaminhiány a világon. A várandós nőknek különösen fontos a megfelelő folsavbevitel, mivel a folsavhiány a terhesség korai szakaszában növeli a fejlődés rendellenességek kockázatát. A folsavhiány továbbá vérszegénységhez is vezethet.
B1-vitamin: Különösen a fejlett országokban ritkább, de egyes területeken, ahol a finomított rizs a fő étel (pl. néhány ázsiai országban), előfordulhat a beriberi idegrendszeri nevű betegség, ami B1 vitaminhiány miatt alakul ki.


B6-vitamin (piridoxin): Bár ritkán fordul elő súlyos hiány, enyhe hiányállapot viszont gyakoribb lehet, különösen az idősebb felnőttek és a fogamzásgátlót szedő nők körében. 
Amikor előfordul, az alábbi tünetek és problémák léphetnek fel:

Bőrproblémák: Pl. dermatitis (gyulladásos bőrbetegség), seborrhea, és pikkelysömör-szerű elváltozások.
Száj és nyelv problémák: A szájzug repedések, nyelvgyulladás (glossitis), és fekélyek a szájban.
Neurológiai tünetek: Például zsibbadás és bizsergés a végtagokban, depresszió, zavartság és memóriaproblémák.
Fáradtság: Krónikus fáradtságérzés és gyengeség.
Vérképzési problémák: Megnövekedett homocisztein szint, ami növelheti a szívbetegség kockázatát, és bizonyos típusú vérszegénység (anaemia).
Immun problémák: Gyakoribb fertőzések vagy az immunrendszer alulműködése.
Fokozott érzékenység: Például napfényre adott reakció.

A fenti tünetek sok más állapottal is összefüggésbe hozhatók, ezért fontos a pontos diagnózis.

A B-vitaminok hiányának kockázata növekedhet:

Egyoldalú táplálkozás esetén, különösen vegán étrendnél.
Alkoholizmus vagy krónikus alkoholfogyasztás esetén.
Bizonyos gyógyszerek, mint például a reflux elleni gyógyszerek vagy a fogamzásgátló tabletták hosszú távú szedése esetén.
Bizonyos állapotok, mint a felszívódási zavarok vagy a Crohn-betegség esetén.

Az élesztőpehely jó B vitamin forrás?

Az élesztőpehely gazdag B-vitaminokban. Mivel a növények nem termelnek B12-vitamint, és az élesztőpehelyhez gyakran hozzáadják mesterségesen, különösen ajánlott a vegánok számára.

A napi ajánlott beviteli értékek (RDA%) alapján 10 gramm élesztőpehely (körülbelül egy evőkanál) B-vitamin tartalmát az alábbiakban találhatod:

B1-vitamin: 140-180 mikrogramm, ami 13-16%.
B2-vitamin: 140-180 mikrogramm, ami 10-13%.
B3-vitamin: 700-880 mikrogramm, ami 4-6%.
B6-vitamin: 70-140 mikrogramm, ami 5-10%.
Folsav (B9-vitamin): 10-20 mikrogramm, ami 5-10%.
B12-vitamin: 1–4 mikrogramm, ami körülbelül 40-160% (2,5 mikrogramm).

Ezek általános értékek, és a konkrét termékek eltérhetnek. Továbbá az RDA értékek az egészséges felnőtt férfiak és nők számára vannak megadva, és nem veszik figyelembe a specifikus igényeket, mint a terhesség, szoptatás, életkor vagy krónikus betegségek.

Ha étrend-kiegészítővel szeretnél B-vitaminokat bevinni a szervezetedbe, akkor érdemes az összetételeket is elemezned. A SKUBI segítségével pedig az aktuális  árakat is mérlegelheted.

Ez a termék az ajánlott napi bevitelt az összes B -vitaminból 100%-ban lefedi. Se nem több, se nem kevesebb. 

Ugyanaz a gyártó. A termék nevében a  FORTE jelzi, hogy sokkal magas a hatóanyag tartalma. Ez így is van. 

B-vitamin komplex étrend-kiegészítők árfigyelő és összetétel elemző rendszere

SKUBIZZ!

Tudod, ez az árfigyelő és termék-összehasonlító rendszerem.

Íme a piaci kínálatból néhány B-vitamin komplex összehasonlítása (árfigyelő és összetétel elemző)

×
Legyél tájékozott

Ha feliratkozol a blogra, e-mailt küldök, ha új frissítések jelennek meg az oldalon, hogy ne maradj le róluk.

Csalán a mindennapokban: egy kis útmutató
Mennyi csipkebogyó tea fedezheti a napi C vitamin ...
 

Hozzászólások

Még nincs hozzászólás.
Már regisztráltál? Jelentkezz be!
Vendég
2024. február 26. hétfő

 


MODERN FITOTERÁPIA a szív -és érvédelemért.  További részletekért kattints ide vagy a képre>>

 

 

×

TOP